vrijdag 20 april 2012

Junkie

"...dan pak je met je linkerhand een stuk vel van je buik vast en dan steek je met je rechterhand, in 1 beweging, de naald in je buik....ja toe maar!"
Maar een stemmetje in mijn hoofd zei: "Doe maar niet! Dat hoort niet! En het doet bovendien pijn!"
De mevrouw die mij de prikinstructies gaf, leek een klein beetje haar geduld te verliezen toen ik na 3 keer "OK!" nog steeds de injectienaald niet naar m'n buik had bewogen.


"Anders help ik je even..." Ze pakte mijn rechterhand vast en bewoog die richting m'n buik. Niet tof! Ik heb graag zelf de controle. En bovendien, thuis moet ik het ook zelf doen! Die laatste paar centimeter bewoog mijn hand dus vanzelf, doch nog altijd met enige tegenzin.
Ik zag de naald in mijn vetrolletje verdwijnen en voordat ik "Au!" kon zeggen was hij er alweer uit!
Natuurlijk viel het achteraf mee, maar om jezelf er toe te zetten viel me juist erg tegen.
De verdere instructies waren duidelijk, maar wat was het veel informatie allemaal. Gelukkig kreeg ik ook een stapel geschreven instructies mee, heeft XY goed meegeluisterd en mag ik altijd bellen om navraag te doen.
De afgelopen 2 weken was ik enorm rusteloos en zenuwachtig, maar inmiddels is de rust wedergekeerd (na de prikinstructies welteverstaan!)
We hebben een 'voorlopige' datum. Als alles gaat zoals het moet gaan, dan moeten we op 28 Juni de eicelpunctie. Dat betekent automatisch dat ongeveer 3 dagen na de punctie de terugplaatsing is en dan beginnen de wachtweken (2 weken dat je *doh* moet wachten voordat je een zwangerschapstest mag doen.)
Het duurt allemaal nog even, maar er moet ook veel gaan gebeuren in mijn lichaam. Ondanks dat ik al van iemand had begrepen dat je aardig wat medicijnen meekrijgt, was ik toch nog lichtelijk verbaasd toen ik met de hele tas de apotheek uit liep (en dan staat er nog 1 belangrijk middel: de Pregnyl, in bestelling omdat het momenteel slecht verkrijgbaar is) Een junkie zou jaloers zijn!



Voordat we met de prikinstructies zijn begonnen zijn we het traject gaan uitplannen en kwamen we op het volgende schema:
  • Vanaf de eerste dag van mijn volgende menstruatie (omstreeks volgend weekend verwacht) bel ik de fertiliteitspoli om dat door te geven en begin ik met de pil.
Ik hoor je denken: "DE pil?! Maar je wilt toch zwanger worden? Dan moet je toch juist stoppen met de pil?" Ja, dat klopt. Echter om mijn cyclus voorspelbaar te maken, moet ik eerst een tijdje aan de pil. We laten niks meer aan de natuur over!

  • Op 30 Mei gaat de eerste spuit Lucrin m'n buik in (als ik nog durf!)
  • Op 6 Juni, slik ik m'n allerlaatste pil (joepie!)
  • Hopelijk start ongeveer 3 dagen na mijn laatste pil mijn menstruatie weer. Dan moet ik weer de fertiliteitspoli bellen en hoor ik wanneer ik mag beginnen met de Puregon. Vanaf dat moment moet ik dus dagelijks 2 keer hormonen spuiten (Lucrin en Puregon)
  • Op 22 Juni heb ik mijn eerste follikelmeting (een echo om te bepalen hoever mijn eicellen gerijpt zijn) 's ochtendsvroeg en heb ik tevens een bruiloft. Ik ben apetrots dat ik getuige mag zijn bij het huwelijk van 2 van mijn beste vrienden! ;-)
  • Vanaf dat moment krijg ik waarschijnlijk om de dag een follikelmeting en zal omstreeks de 28ste Juni dus de punctie plaatsvinden, maar daar denken we voorlopig nog maar ff niet aan!
  • De terugplaatsing is dan binnen 3 tot 5 dagen na de punctie en dan maar broeden!
Het zou dus zo maar kunnen dat we over 2,5 maand in verwachting zijn...
Iets om naar toe te leven!

Dan nog even dit:
Voor we goed en wel begonnen zijn met onze behandeling hebben we al zoveel steunbetuigingen per email, lieve berichtjes op het blog, geinteresseerde telefoontjes, oppeppende what's apps ontvangen dat we compleet overweldigd zijn door de meelevendheid van de mensen. Ontzettend bedankt vrienden, familie en meiden van www.zwangerschapspagina.nl en www.ivfmoeders.nl 

Met zoveel positiviteit om ons heen kan het haast niet anders dan goed komen!

3 opmerkingen:

  1. Hoi!
    Via zwangerschapspagina op je blog gekomen. Ik wil jullie heel veel succes wensen en ik zal je blog gaan volgen. Wij zijn op dit moment bezig met de laatste IUI en waarschijnlijk zal ivf/icsi ons volgende traject worden. Fijn om dan al wat blogverhalen hierover te lezen! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha wat klinkt dat toch heftig...toch fijn te lezen dat je er doorheen bent gekomen om die eerste spuit in je buik te zetten.
    Hier 11 mei prikinstructie...na ja vraag me af wat ik er moet...weet wel hoe ik moet prikken. Maar goed, braaf gaan we toch maar heen.
    Jezelf prikken is toch anders dan een ander prikken.

    Leuk dat we bijna gelijk op gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Ook via zwangerschapspagina op je blog gekomen. Spannend allemaal hoor, ik wens je heel veel succes! Het is spannend, maar het is ook een mooi en hoopvol traject. Ik hoop dat het je lukt om ook van die kant te genieten. (Je bent al in verwachting, nu nog zwanger worden!) Enne: Na een poosje is het spuiten appeltje eitje hoor, iets wat je er 'gewoon even bij doet' :-)

    Groetjes, Hopje

    BeantwoordenVerwijderen