vrijdag 11 mei 2012

Als het maar gezond is!

Tijdens mijn vorige zwangerschap vroegen mensen vaak of ik een voorkeur had voor het geslacht van het kindje. XY en ik hebben het daar regelmatig over gehad. Destijds had XY toch een lichte voorkeur voor een jongetje. Dat leek hem gewoon praktischer qua opvoeding (en volgens mij hopen de meeste mannen stiekem wel dat de eerstgeborene een zoon is!)
Ik heb echter steeds een voorgevoel gehad dat ik in verwachting was van een meisje. De “Gender-Predictor” zei dat het een meisje zou worden, de Chinese geboortekalender zei dat het een jongen zou worden, maar mijn gevoel zei een meisje…
We zullen het nooit zeker weten, maar ik heb ons vlindertje een naam gegeven die geschikt is voor beide geslachten!
Tegenwoordig heb je speciale Gender Klinieken waar je (voor een aardig prijskaartje!) het geslacht van je baby van te voren kunt bepalen (garantie tot de deur!)
Het tijdstip van bevruchting speelt ook een grote rol (vrijen een paar dagen vóór of 1 dag voor de eisprong) in het bepalen van het geslacht.
Ook zijn er speciale diëten waarmee je de kans op een bepaald geslacht zou kunnen vergroten, maar of het waar is…?
Het geslacht van een kindje wordt immers bepaald door de man (Een eicel heeft altijd een X chromosoom, een spermacel kan een X of een Y chromosoom hebben en is dus bepalend voor het geslacht!) Er wordt ook wel eens gekscherend gezegd dat er mannen zijn die alleen maar meisjes (Robert ten Brink) of jongens (Frans Bauer) kunnen maken. Naarmate je meer kinderen van één geslacht hebt, des te groter de kans is dat de volgende hetzelfde geslacht heeft. Volgens het CBS heeft een vrouw met twee zoons 54% kans op wederom het krijgen van een jongen en maar 46% kans op een dochter.

Hier vind je meer info/artikelen over geslachtsbepaling.

Laatst kwam ik het volgende bericht tegen op het internet:

Ivf vergroot kans op een jongen


BAARN - Vrouwen die zwanger raken via ivf, hebben een grotere kans op een jongen. Dat blijkt uit onderzoek uit Australië.
Er werd gekeken naar 14.000 geboortes, waaronder kinderen die door middel van ivf geboren waren. 56 procent hiervan was een jongen en 44 procent een meisje.

Bij bevruchting via de natuurlijke weg zijn de verhoudingen anders. Dan is gemiddeld 51 procent van de baby's een jongen tegenover 49 procent meisjes.

Ivf en icsi

Bij ivf wordt een eicel in een laboratorium gemengd met het sperma van de man. Daarna wordt het teruggeplaatst. Bij een andere techniek, icsi, is de kans op een meisje juist een klein beetje groter. Hierbij wordt de eicel bevrucht met één zaadcel. De kans op een meisje is hierbij 51 procent.

Volgens de onderzoekers moeten mensen die per se een jongen of meisje willen, niet kiezen voor de techniek waarbij ze statistisch gezien de grootste kans maken op het geslacht dat ze willen. Ze moeten kijken bij welke techniek de kans op een baby het grootst is.

Het onderzoek is gepubliceerd in het Britse tijdschrift Obstetrics and Gynaecology.
Laatst vroeg iemand wederom of we een voorkeur hebben. We kunnen nu in alle eerlijkheid zeggen dat het ons echt niks uitmaakt! Op dit moment hoop ik alleen maar dat de behandeling slaagt en dat ik überhaupt zwanger raak!
Ok, we hebben een prachtige jongensnaam paraat, dus qua naam zou het makkelijk zijn als het een jongen zou worden ;-) maar echt, het maakt eigenlijk niks uit!
Terugkomend op bovenstaand bericht m.b.t. de ICSI behandeling  gaan we er dus een klein beetje van uit dat we een meisje krijgen en als het toch een jongen blijkt te zijn is dat de verrassing van de eeuw.
Iemand nog suggesties voor meisjesnamen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten