vrijdag 29 juni 2012

Flip

De nacht van woensdag op donderdag kon ik niet slapen en als hoogtepunt stond ik om 5u
's ochtends op het toilet te kotsen. Wat een drama!
Op donderdag om 14:45u hadden we een afspraak bij het VUMC voor de terugplaatsing van een embryo, maar eerst had ik nog een afspraak met de acupuncturiste mevr. Liu, die ook een praktijk heeft in de van Boshuizenstraat dichtbij het VUMC. Ze stond er op dat ze me voor de terugplaatsing nog zou zien.
Toen ze me binnenliet en vroeg hoe het ging, begon ik vrijwel meteen te huilen. Ik was er heilig van overtuigd dat het zou gaan mislukken, want ik had me in tijden niet zo slecht gevoeld. Ze nam me mee naar een behandelkamer waarvan de muren waren beschilderd.
In de andere praktijk waren de muren gewoon wit, maar hier sierde een prachtige schildering van een boom met kersenbloesem de muur van het kleine kamertje. Ik stopte me huilen en glimlachte door mijn tranen heen.
In de aziatische cultuur staat kersenbloesem symbool voor het leven...
De muurschildering


Mevr. Liu stak me zo vol naalden dat ik wel een speldenkussen leek, maar ik kalmeerde en heb zelfs nog even geslapen. Aan het einde van de sessie plakte ze 6 kleine pleistertjes in mijn rechteroor. In elk pleistertje zit een zaadje en dat drukt op een bepaald punt in je oor wat weer op wonderbaarlijke wijze ergens mee in verbinding staat. Het is voor mij abracadabra, maar als het werkt vind ik het best! Ze vertelde me dat ik, wanneer ik me onrustig voelde, zachtjes 1 voor 1 op de pleistertjes moest drukken, ongeveer 20 seconden vasthouden en rustig doorademen. Er zullen een aantal van jullie zijn die me voor gek verklaren, maar voor mij werkt het. Vlak voordat ik wegging zei ze dat ze voor me ging duimen. "Verder is het nu uit onze handen. Laat het maar gebeuren en probeer positief te blijven."
Mijn kroepoek oortje!

Vervolgens gingen XY en ik op weg naar het VUMC voor de terugplaatsing. Op het formuliertje dat we na de punctie hadden gekregen stond dat je een halfvolle blaas moest hebben voor de terugplaatsing, maar die van mij was overvol! Helaas ben ik niet in staat om mijn blaas half leeg te plassen. Als ik eenmaal ga dan kan ik niet meer stoppen! Mijn volle blaas zorgde echter voor buikpijn dus strompelde ik met mijn handen op mijn buik richting de fertiliteitspoli en hoopte dat we niet al te lang hoefden te wachten.
Eenmaal binnen moest je je legitimeren (Je zal maar de verkeerde embryo terugkrijgen!) :-O
We waren vrij direct aan de beurt en werden vriendelijk ontvangen. Ik moet zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat de 3 vrouwen in het VUMC die de terugplaatsing verzorgden ons zo op het gemak konden stellen. De artsen in ons eigen ziekenhuis hadden we inmiddels al meerdere keren gezien, maar dit was de eerste en waarschijnlijk de laatste keer dat we deze dames zagen en let's face it, je ligt daar toch maar met je benen wijd!
De jongste van de 3 dames zei: "Als je op het scherm rechts kijkt zie je jullie embryo!" XY en ik lieten allebei een zachte "Wauw!" onze lippen ontsnappen. Het plaatje hieronder is niet ons eigen embryo, maar het leek er wel op.
Ze vertelde het volgende:
Van de 4 eicellen zijn er 3 bevrucht. Deze is 8-cellig en type 2 (kwaliteitsgraad van 1 tot 4 waarbij 1 het beste is.)
Deze 8-cellige (werktitel: Flip!) is teruggeplaatst. Er zijn nog 2 eicellen bevrucht ( Flip 2 en 3!) die blijven voorlopig in de stoof om te kijken of ze goed doordelen. Als ze aan alle eisen voldoen mogen ze op Poolexpeditie! (Binnen 2 weken krijgen we een brief thuisgestuurd of ze daadwerkelijk ingevroren kunnen worden) 1 eicel is helaas niet bevrucht (Dit was dus geen Flip, maar een Flop!) ;-)
Een andere dame van middelbare leeftijd zat links van mij drukte met een echokop met koude gel flink op mijn buik (niet fijn als je nodig moet en even was ik bang dat ik de jongere dame zou onderpiesen, maar ik kon het gelukkig inhouden!)
De jongere dame bracht een speculum (weer die verdomde eendebek!) in, ontsmette de boel en bracht een katheter in mijn baarmoedermond in. Vervolgens kwam een andere dame (vreemd genoeg de enige wiens naam ik heb onthouden: Joke!) met een binnenkatheter met daarin Flip binnen en vertrok meteen weer. Deze werd in het andere katheter geschoven en vervolgens zagen we op het echoscherm hoe Flip mijn baarmoeder in werd gelanceerd! Het embryo is eigenlijk te klein om met het blote oog te zien, maar omdat het omringd is met luchtbelletjes kon je het toch duidelijk zien bewegen en zien zitten. Als alles straks goed gaat dan is dit de allereerste foto die er van ons kindje is gemaakt:

Daarna werd het binnenkatheter gecontroleerd of het daadwerkelijk leeg was en mochten we weg. Het had allemaal niet langer geduurd dan 10 minuten. Wonderbaarlijk!
Ook fijn ik mocht eindelijk plassen!
Nu voelt alles nog onwerkelijk. Er zit een embryo in mijn buik, dus feitelijk ben ik zwanger, maar dat mag officieel nog niet zo benoemd worden. Over een aantal weken krijg ik een officiele zwangerschapstest in het ziekenhuis, mits ik het vruchtje in de tussentijd niet verloren heb. Je kunt dus toch 'een beetje zwanger' zijn.
Ondertussen heb ik vaginale zetpillen gekregen (sorry onsmakelijk praatje!) waarvan ik er 3 x per dag 2 stuks moet inbrengen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat mijn baarmoederslijmvlies optimaal blijft en het vruchtje zich goed kan innestelen. Het zou ons tevens voor een vroege miskraam moeten behoeden. Laten we hopen dat het helpt! Meer dan dat kunnen we eigenlijk helemaal niet doen en dat is frustrerend. Als ik de komende weken op mijn kop had moeten staan, dan zou ik het doen! Maar helaas, het is nu een kwestie van rust houden, hoop houden en het laten gebeuren.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken die met ons mee duimt, bidt, hoopt, kaarsjes brandt etc.
Als we positief denken, dan is de zwangerschapstest dat hopelijk binnenkort ook!

13 opmerkingen:

  1. Heel fijn altijd je verhalen te lezen! Je loopt net een stapje op mij voor waardoor ik weet wat me te wachten staat :), al gaat het net ietsjes anders in Nijmegen ziekenhuis.

    Voor nu lekker rusten en dan gaat het helemaal goed komen met flip!

    Ik zal voor je duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik ben bij je site gekomen via zp. Hoop dat je het niet erg vind dat ik je verhaal heb gelezen..
    Wij zitten op dit moment in de wachtweken van (waarschijnlijk) onze laatste iui. Daarna word het voor ons waarschijnlijk ook ivf/icsi. Ik vind het wel fijn om ook een keer te lezen en te zien, dankzij de fotos, hoe het allemaal in zijn werk gaat. Ik mag morgen testen en hoop natuurlijk dat het positief is, majah denk het niet. Maar wou je nu alvast bedanken dat je dit zo op het geschreven,dit helpt echt heel veel. En ik ga natuurlijk ook voor jullie duimen! Mijn zus heeft trouwens ook icsi gehad, en de 1ste keer was raak! Ze is nu al bijna 3 jaar! En ze heeft pas geleden een cryo terug laten plaatsen..en is nu weer zwanger! Dus gaat bij jullie ook zeker weten goed komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind het ontzettend leuk om deze reacties te lezen! Ik ben blij dat andere meiden mijn blog nuttig vinden. Dat was, afgezien van het kwijt kunnen van mijn eigen gevoelens ook een van de gedachtes achter het opzetten van dit blog!
      Ik wil jullie ook ontzettend veel succes wensen. Hopelijk is je test positief morgen Nance! Laat je het even weten?! :)

      Verwijderen
    2. Hoi, een beetje laat.. Maar de vorige ronde is weer mislukt. Hebben nu een evaluatiegesprek gehad en nu moet mijn vriend 3 augustus naar de uroloog.
      Dit omdat zijn waardes van zijn sperma achteruit gaan en als hij een erectie heeft gaan zijn ballen naar boven, net alsof ze niet ingedaald zijn. Zijn zaad is nu volgens de andere zh nog te goed voor ivf of icsi. Dus even dit afwachten, als ze wel iets vinden kunnen we door gestuurd worden voor icsi ivm trage beweegelijkheid van het zaad.
      Vinden ze niks dan moeten we nog 3 keer iui doen voor we doorverwezen worden. Deze cyclus moet ik nog puregon blijven spuiten zodat mijn cyclus regelmatig blijft, alleen doen we geen iui nu. In afwachting van de uroloog.
      Het spuiten ging eerst goed, maar nu kan ik het ineens niet meer, dus nu spuit mijn vriend het bij mij in.
      En heb weer super last van mijn hormonen.. Ach ja, hoort erbij he. Ik duim heel erg hard voor jullie!

      Verwijderen
    3. Lieve Nance, wat ontzettend jammer dat het niet gelukt is. Je vriend zou evt. selenium, zink (zit meestal samen in 1 pil) en foliumzuur kunnen slikken ter verbetering van z'n kikkervisjes! (Bij mijn vriend is het verbeterd!) en natuurlijk uitkijken met alcohol en niet roken! Vervelend voor je dat je zo'n last hebt van je hormonen en dat het spuiten ineens niet meer gaat. Het valt ook niet mee he dit hele traject?! :(
      Hou vol meis! Hopelijk kan de Uroloog jullie verder helpen. Hou je me op de hoogte?

      Xx

      Verwijderen
  3. Ohhhhh wat spannend!!!! Veel blijven rusten en vooral niets doen en super gezond eten. Ikzelf ben de wachtweken alleen op bed en op de bank geweest. Ik zit ook bij het vu. Ik ga voor je duimen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je berichtje en voor het duimen! Ik heb begrepen dat het VU een van de hoogste slagingspercentages heeft in NL. Is het bij jullie gelukt?

      Verwijderen
  4. Het vu staat goed aangeschreven. Het is bij ons gelukt, wij zijn nu bijna 9 weken zwanger dus nog wel heel spannend. Volgende week tweede echo :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat goed! Gefeliciteerd! Die eerste echo was vast heel speciaal?! :)
      Dan duim ik mooi mee dat het bij jullie ook mag blijven plakken!

      Verwijderen
  5. Ja zo'n echo is heel mooi en zoooo onwerkelijk.
    Nu pas, door misselijk zijn enzo, begin ik te beseffen dat het toch zo is. Als de tien weken echo goed is heb ik er 100% vertrouwen in.
    Ik duim voor je!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee meis,

    Had al een tijdje niet in 'ons' topic gereageerd door m'n vakantie, dus nu hier maar even een bericht! Dit is wel goed nieuws zeg! Hoe is het nu met je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest ff kijken wie je was, maar nu weet ik het! ;)
      Heb je een lekkere vakantie gehad?

      Verwijderen
    2. Ja was heerlijk! Zag er tegenop om naar huis te gaan, maar nu we weer terug zijn is dat toch ook wel weer fijn ;)

      Verwijderen