vrijdag 31 augustus 2012

When it rains...it pours.

Letterlijk en figuurlijk!
Gisteren had ik de 2de follikelmeting deze week.
De arts (een andere dan Maandag) zag links een ei-blaasje van 16mm en rechts een ei-blaasje van 13mm. Mijn baarmoederslijmvlies was met 5mm wel nog wat dun vond ze.
"Heb je Pregnyl in huis?" vroeg ze. Enigszins verbaasd antwoorde ik van niet. "Dan schrijf ik een receptje voor je uit!" Ik sputterde niet tegen. Ook kocht ik een setje ovulatietesten op haar aanraden (EUR. 20,- voor 6 testen. Stelletje afzetters!) "Hopelijk kunnen we jullie gauw inplannen voor de terugplaatsing. Doe de test wanneer je thuiskomt en bel voor 12u de uitslag even door naar Linda in het lab en dan hoor je van haar hoe we verder gaan."

Ik ging een bakkie doen bij mijn vriendinnetje en deed tevens bij haar thuis de ovulatietest. Om half 12 belde ik naar het Lab. "Ik heb even overlegd met de arts, maar we willen je toch graag morgenochtend nog even terug zien." zei Linda nadat ik haar vertelde dat de test negatief was. "Je baarmoederslijmvlies is echt nog te dun om een cryo in terug te plaatsen. Laten we morgen even kijken of het dikker is geworden en hoe alles er verder voor staat."

Vandaag was ik dus voor de 3de keer deze week naar het ziekenhuis. Eigenlijk moest ik plassen, maar ik besloot het op te houden. Zal je net zien dat ze je omroepen als je op de pot zit! Een maal in de stoel bij de arts (weer een andere dan Maandag en Donderdag!) had ik spijt dat ik niet naar het toilet was gegaan. "Je blaas is te vol en die drukt op je baarmoeder! Zo kan ik niets zien! Je zult je moeten aankleden en even moeten gaan plassen." Potverdikkeme. Het is al zo fijn zo'n inwendige echo! Is het m'n verjaardag of zo, dat ik 2x op een dag mag?! Grrr!
Na het plassen kon de dokter wel wat zien, maar hij was niet zo blij met wat hij zag...
Hij vroeg de jonge stagiaire, die toch zichtbaar gegeneerd over zijn schouder mee keek, om mijn dossiermap te pakken. Hij vroeg zich af waar de andere arts de ei-blaasjes had gezien. "Links een van 16mm en rechts een van 13mm" zeiden de stagiaire en ik bijna in koor.
Hij wees naar het scherm. "Dit is links en deze wazige zwarte vlek is weliswaar een ei-blaasje van 16mm, maar daar zit geen eicel in..." zei hij. "Euh, hoe kan dat?!" vroeg ik.
"Het is een ei-blaasje gevuld met bloed." Hij moet hebben gezien dat ik schrok, want hij voegde er meteen aan toe dat het geen kwaad kon. Het kwam wel vaker voor. Alleen kunnen we er niks mee. Fijn!
"Het verklaart wel een hoop" vervolgde hij. "Je cyclus is waarschijnlijk langer dan we dachten. Het ei-blaasje rechts is 13mm, dan is een baarmoederslijmvlies van 5,6mm niet zo heel raar. Je eisprong zal later zijn dan we in eerste instantie dachten en je baarmoederslijmvlies zal dikker zijn tegen de tijd dat je ovuleert. Ik moet wel zeggen..." De moed zakte me in de schoenen toen ik zijn ineens ernstige blik zag. "...dat dit ei-blaasje er ook niet echt heel mooi uit ziet." Weer wees hij naar het scherm. Ook deze is niet egaal zwart, zie je? Hij is ook een beetje wazig." Ik zag het.
Nadat ik me had aangekleed zei hij dat ik een afspraak moest maken voor Maandag om weer een echo te maken. Ook zei hij dat ik me er een beetje op moest voorbereiden dat we deze cyclus moesten laten schieten. Een cryo is te kostbaar, we hebben er bovendien maar 1, om deze terug te plaatsen in een slechte cyclus. De kans dat hij/zij blijft plakken is dan minimaal. Ik zei "Ik begrijp het" maar ik dacht "*%^$@#!!!".
Bij de balie zat Linda. Ik vertelde haar wat de arts net had gezien en ze zei dat dit haar vermoedens dus bevestigde. "Doe Zondag nog een ovulatietest. Als ie positief is bel je maandagmorgen vroeg naar het noodnummer. Waarschijnlijk hoef je dan niet meer langs te komen en laten we de cyclus deze maand voor wat het is. Misschien dat ze je toch willen zien om je baarmoederslijmvlies op te meten, maar ik denk het niet. Als ie negatief is kom je Maandag gewoon om 08:40u en meld je de arts dat je test negatief was. We gaan dan kijken of we toch nog een terugplaatsing gaan doen, maar ik denk eerlijk gezegd dat de kans erg klein is."

*Zucht*

Ik hoop dat na regen zonneschijn komt, want deze stortbuien en windvlagen hebben mijn paraplu vernield...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten