dinsdag 31 juli 2012

3x scheepsrecht

Vorige week donderdag hadden XY en ik een afspraak bij het ziekenhuis. Na een mislukte behandeling volgt een evaluatie en een plan voor het verdere traject. Hoewel ik de dag van de officiele test al wel had gesproken over het verloop van het traject, had ik wel nog een aantal vragen en hoopte ik dat we daar antwoorden op zouden krijgen.


Zoals eerder besproken is het wachten nu op mijn menstruatie. Die verwachten we rond 8 Augustus als we uitgaan van een cyclus van 28 dagen. De arts vertelde echter dat een cyclus meestal langer is na een mislukte behandeling. Normaliter zou ik daar van balen, omdat we natuurlijk zo snel mogelijk weer verder willen met onze behandeling, ware het niet dat de fertiliteitsafdeling van ons ziekenhuis een zomerstop heeft van 28 Juli tot 20 Augustus...(Echt waar???!!! Ja, echt waar! ) De arts heeft het uitgelegd waarom ze een zomerstop van 3 weken hebben en het klonk heel plausibel, maar het blijft desalniettemin K*T! Sorry voor het taalgebruik!
Dit betekent dat wanneer mijn menstruatie eerder komt dan de 8ste, dat we dikke pech hebben en er in Augustus geen terugplaatsing zal zijn. Als ik ongesteld word op 8 Augustus of later, dan is dat gunstig. Ik moet dan op de 20ste, wanneer de fertiliteitsafdeling weer open is, meteen bellen om te laten weten wanneer de eerste dag van mijn menstruatie was en dan gaan ze voor diezelfde dag nog een echo in plannen om te kijken of mijn eisprong nog niet heeft plaatsgevonden. Als dat zo is dan gaan de artsen hier contact opnemen met het VUMC om onze eskimo te ontdooien. Als het embryo het ontdooiingsproces goed doorkomt en verder gaat met doordelen, dan kan er een terugplaatsing ingepland worden.
Ik heb de arts gevraagd hoe een cryo terugplaatsing in zijn werk gaat en na haar verhaal begrijp ik dat ook hiervoor weer geldt dat elk ziekenhuis of elke kliniek er weer een andere methode op na houdt.
Op ZP lees ik verhalen van vrouwen die wederom hormonen moeten spuiten of inbrengen en ik verwachtte eigenlijk ook dat ik dat weer zou moeten doen, maar niets is minder waar. Een cryo terugplaatsing is in ons geval volledig in mijn natuurlijke cyclus. Ook na de terugplaatsing zal ik geen Utrogestan hoeven te gebruiken. In eerste instantie vond ik dat vreemd en ook wel een beetje een enge gedachte omdat ik had begrepen dat de Utro een miskraam tegen hield. Ik vertelde dit aan de arts en ze legde ons het volgende uit:

"In dit ziekenhuis vinden wij eigenlijk al dat er te lang Utrogestan word voorgeschreven, maar niemand durft deze regel te veranderen. Wij denken dat het op een gegeven moment geen toegevoegde waarde meer heeft. Je lijf moet het op een zeker moment zelf doen en daar kan de Utrogestan niks meer aan veranderen. Jij werd immers ook gewoon ongesteld tijdens het gebruik er van!
De reden dat we je nu geen Utrogestan voorschrijven is omdat je een terugplaatsing krijgt in je natuurlijke cyclus. Wanneer je een gestimuleerde cyclus hebt waarbij je bijv. Lucrin gebruikt om je natuurlijke cyclus stil te leggen (stap 1) en bijv. Puregon spuit om eitjes te laten groeien (stap 2) dan heb je Pregyl of Ovitrelle nodig om ze te laten springen (stap 3) verolgens onderga je dan de Punctie (stap 4) en gebruik je Utrogestan (stap 5) om jouw baarmoederslijmvlies te optimaliseren voor innestelling van de embryo na de terugplaatsing (stap 6)
Als je al die eerdere stappen overslaat, dan is stap 5 ook niet nodig. Jouw lijf maakt zelf Progesteron aan en dat betekent dat jouw baarmoederslijmvlies al optimaal is."

Haar uitleg was duidelijk en ik bedacht me een bijkomend voordeel van deze methode. Als ik na de terugplaatsing van onze cryo zwangerschaps symptomen krijg, dan kan ik die niet toeschrijven aan hormooninjecties of pillen. Wanneer ik dan iets voel, dan is het echt...
Misschien dat dit de wachtweken draaglijker zal maken. Het blijft natuurlijk onzeker of het lukt, maar ik krijg dan niet meer van die verwarrende signalen van mijn lichaam.
Verder wilden we nog weten of onze cryo van goede kwaliteit is. De arts vertelde dat Flip 2 uit 10 cellen bestaat en van goede kwaliteit is.

Na de miskraam van vorig jaar en de mislukte behandeling van vorige maand... zou 3x dan echt scheepsrecht zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten